در این قسمت فایل اتوکد نقشه های معماری کتابخانه را به اشتراک میگذاریم .
شما میتونید به صورت رایگان این نقشه را دانلود کنید و از آن ایده بگیرید.
این نقشه شامل پلان های معماری ، برش و نما های موجود و همچنین جدول نازک کاری که قابل استفاده در پروژه های دیگه هم هست
در کنار اینها جزییات درها و پنجره ها نیز ترسیم شده
درکل نقشه کامل و با کیفیتی است پیشنهاد میکنم معماران عزیز حتما دانلود کنند و استفاده کنند
در این قسمت فایل مبلمان اتوکد را به اشتراک میگذاریم .
شما میتونید به صورت رایگان این نقشه را دانلود کنید و از آن در طرح های خود استفاده کنید.
این فایل قسمتی کوچک از مجموعه مبلمان اتوکد هست که شما میتوانید کل این مجموعه را از اینجا دانلود کنید
اب پورتال سوله یک قاب سفت و سخت با اتصالات مقاوم است. قابهای فولادی سازه ای ساخت سوله عموما از مقاطع نورد گرم فولاد استفاده می کنند:
برای این مقاطع، مصالح گرم می شوند و به عنوان یک شمش از طریق غلطک عبور می کنند غلتک های سنگین که به تدریج سطح مقطع را کاهش می دهند و در حالی که همزمان افزایش طول دارند؛ شکل نهایی به طور کلی در یک محدوده استاندارد است دامنه محدوده های مقطع عرضی در شکل ۱ نشان داده شده است.
برای دهانههای بزرگتر، تیرهای عمیق یا دیگر اعضای سازهای ساخته میشوند. از مقاطع نورد گرم و صفحات برای تشکیل اعضای پیچیده هندسی استفاده میشود. مقطع نورد گرم می تواند پس از ساخت با استفاده از تجهیزات خم کننده منحنی شکل شود، و یا می تواند تبدیل به پروفایل های جان سوراخ دار با استفاده از انواع رویکردها شوند، بعضی از آنها تیر را به دو قسمت تقسیم می کنند تا این دو قطعه با هم به عنوان یک تیر عمیق جوش شوند، که برای دهانههای بزرگتر استفاده میشود.
مقاطع فولاد سبک تر می تواند با خم شدن ورق نازک به پروفیل های C یا Z به دست آید. به طور معمول این کار با استفاده از یک خط نورد سرد (برای مقاطع استاندارد) و یا با استفاده از یک ماشین پرس یا تاشو (برای مقاطع خاص).
پروفایل های سازهای عمومی از ۸۰ تا ۳۵۰ میلی متر عمق، همانگونه که در شکل ۲ نشان داده شده و مخصوصا برای پرلینهای سقف و ریل های جانبی تکیهگاه پوشش روکش مناسب است، برای قاب های سبک وزن و حمایت از دیوارهای داخلی و پارتیشن ها استفاده می کند.
ورق های نازک پهن را می توان با نورد سرد برای روکش های پروفیل برای سقف ها و دیوارها (مشاهده مشخصات معمول در شکل ۳) و کفها فرم داده است. این روقهای پوشش سقف سوله به صورتهای تخت یا صاف (Flat)، پروفیل پهن ذوزنقهای (Wide Trapezoidal)، پروفیل باریک (Narrow)، پروفیل میکرو مثلثی (Micro triangle)، ذوزنقهای (Trapezoidal)، موجدار (Corrugated) استفاده میشوند.
اعضای فولاد می توانند با استفاده از طیف وسیعی از تکنیک های مختلف از جمله جوشکاری و پیچ و مهره به هم متصل شوند؛ طراحی اتصال بخش مهمی از هر سیستم سازهای است. ترتیبات اتصال می تواند به شدت استاندارد یا منحصر به فرد برای یک فرم پیچیده باشد.
گزینه های متعددی برای تیرهای وجود دارد:
تیرهای I گرم نورد شده
شایعترین نوع سازه تیر و ستون از فولاد گرم نورد شده I استفاده می کند. این مقاطع مطابق با استانداردهای بین المللی و جداول طراحی در دسترس هستند که اجازه انتخاب آسان اندازه مقطع را به تناسب بارگذاری امکان پذیر میکنند. متداولترین اندازه مقطعها از فروشندگان به راحتی قابل دسترسی
مقاطع عمیق با بال نسبتا باریک برای ساخت سوله – تیرهای سقف ترجیح داده می شود، که در شکل ۴ نشان داده شده، که آنها در درجه اول مقاومت در برابر خمش دارند. ستون ها، که در درجه اول مقاومت در برابر فشاردارند ، معمولا مقاطع ضخیم تر، با بالهای پهنتر دارند. نسبت طول دهانه به عمق برای تیرهای سقف معمولا ۳۰ تا ۴۰ برای دهانههای تا ۲۰ متر است.
تیر ورقها از تیرها متشکل از دو صفحه بال هستند که به یک صفحه جان به شکل I جوش داده شدهاند. نوع تیر ورق یک راه حل را در صورت عدم دسترسی به I استاندارد و تیر H پیشنهاد می کند ابعاد تیر ورق برای نیروهای خمشی و برشی طراحی میشوند. تیر ورقها در ارتفاع تیر همانطور که در شکل ۵ نشان داده شده میتوانند دارای اختلاف ارتفاع باشند.
نسبت دهانه به عمق تیر ورق به طور معمول ۲۰ تا ۲۵ برای دهانه تا ۳۰ متر است. یک جایگزین که گاهی اوقات برای دهانه های بزرگ استفاده می شود، برای کاهش ضخامت صفحات جان تیر، استفاده از یک ورق موجدار است (در پلان تیر). نسبت دهانه به عمق تیر ورق موجدار به طور معمول ۳۰ تا ۴۰ برای دهانه تا ۱۰۰ متر است.
تیر ورقها معمولا گرانتر از مقاطع I استاندارد تمام میشوند.
تیرهای با جان باز
از آنجا که تیرهای بام معمولا بارهای توزیع شده نسبتا سبک یکنواخت را تحمل میکنند، مقاطع تیر که دهانههای بلند میتوان ساخت مقاطع با جان باز است. از لحاظ تاریخی اولین تیر این نوع لانه زنبوری، با سوراخ های شش ضلعی بود. در حال حاضر تیرها با حفره های دایره ای معمولا استفاده میشود.
در هر دو مورد، تیرها از یک مقطع I ، با برش در طول جان، به پروفیل خاص، جدا کردن دو طرف و سپس جابجایی یک نیم نسبت به دیگری بعد از ایجاد شکل و جوش آنها با هم ساخته شده است. این مورد در شکل ۶ نشان داده شده است. مزیت عمده این نوع تیر کاهش وزن است: حدود ۳۰٪ کمتر از یک تیر با حالت توپر از عمق مشابه و مقاومت خمشی یکسان است.
یک مثال از استفاده از پرتوهای با دهانه های دایرهای در شکل ۷ نشان داده شده است. تیرهای با جان بازشو برای بارهای سنگین متمرکز نامناسب است. نسبت دهانه به عمق تیر ۳۰ برای دهانه تا ۵۰ متر است.
قاب های فولادی شیبدار که به آن ها محاسبات سوله نیز می گویند، در پوشش دهانه های بزرگ، در ساختمان هایی مانند کارخانه ها، انبارها، آشیانه ی هواپیما، سالن ورزشی و … مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پوشش نسبت به انواع خرپاها دارای مزایایی است که مهمترین آن ها عبارتند از: صرفه جویی در مصالح و زمان ساخت و نصب، نمای زیباتر و استفاده ی بیشتر از فضای زیر سقف، انواع مختلف قاب های شیبدار را نشان می دهد.
کلیاتی که در دفترچه محاسبات سوله در منظر گرفته میشود به شرح زیر است:
شامل مشخصات کلی سازه مانند تعداد دهانهها، نوع سیستم سازهای
سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی در سوله ها معمولا به صورت زیر است.
در جهت طولی قاب مفصلی ساده با سیستم مهاربندی همگرا از نوع ضربدری و در جهت عرضی قاب خمشی متوسط می باشد.
مشخصات مصالح مصرفی
آئیننامههای مورد استفاده در تحلیل و طراحی
بارگذاری سازه مطابق با مبحث ششم ویرایش ۹۲ و استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش چهارم انجام گردیده است.
اسکلت فلزی و کلیه اتصالات سازه به صورت دستی و بر اساس الزامات طرح لرزه ای مبحث دهم ویرایش ۹۲ طراحی شده است.
خیز جانبی و قائم سازه برای بارهای مختلف بر اساس استاندارد EuroCode 3 کنترل گردیده است.
حداکثر طول سازه به جهت لزوم تعبیه درز انبساط بر اساس AISC360 کنترل گردیده است.
استاندارد ACI318 و همچنین آئیننامه بتن ایران، مبحث ۹ برای طراحی فنداسیون استفاده میشوند.
نرم افزارهای مورد استفاده در تحلیل و طراحی و ترسیم
طراحی سوله با SAP2000 و SAFE و شاپ در Tekla Structures و ترسیم نقشهها در دو حالت به صورت BIM و Autocad
بار مرده که شامل بار اعضای سازه، بار پرلینها و پوشش سقف است.
بار برف با در نظر گرفتن اثر شیب و توزیع نامتقارن برف
بار برف زمین، Pg ، وزن لایه برف بر روی سطح افقی زمین است که بر اساس آمار موجود در منطقه، احتمال تجاوز از آن در سال ۲% باشد )دوره بازگشت ۰۲ سال( بار برف زمین در مناطق مختلف کشور است.
بار باد، اثر رفت و برگشت باد و فشار و مکش در سقف و هر امتداد
ساختمان ها و سازه ها و کلیه اجزا آنها باید برای اثر ناشی از باد، بر اساس ضوابط این فصل طراحی و ساخته شوند. این اثر باید با توجه به میانگین سرعت باد در منطقه، ارتفاع و شکل هندسی ساختمان ها و میزان پوشش و گرفتگی که موانع مجاور برای آنها در مقابل باد ایجاد می کنند، محاسبه شوند.
بار زلزله
بارگذاری زلزله را بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ برای سازه انجام می دهیم.
بارهای حرارتی، انقباض و انبساط
بارگذاری حرارتی سازه را بر اساس نشریه ۳۲۵ مدیریت راهبردی رییس جمهور، انجام می دهیم.
بار جرثقیل در سولههای صنعتی
بار زنده جرثقیل به بار بهره برداری آن بستگی دارد. در جرثقیل های پل دار و تک ریلی بارهای طراحی تیرهای زیر سری به همراه اتصالات و نشیمن گاه های آنها باید در بر گیرنده حداکثر بار چرخ پل جرثقیل، ضربه قائم و بارهای جانبی و طولی ناشی از حرکت جرثقیل باشند.
مبحث دهم ویرایش ۹۲ ، سه روش جهت تعیین ظرفیت محوری و خمشی مورد نیاز اعضاء پیشنهاد داده است.
روش تحلیل مستقیم
روش ضریب طول موثر
روش تحلیل مرتبه اول
تامین پایداری کل سازه و تمامی اجزای آن از الزامات تحلیل و طراحی است. مطابق الزامات این بخش، پایداری کل سازه و تمامی اجزای آن در صورتی تامین می شود که آثار ذکر شده در زیر به نحو موثری در تحلیل و طراحی آنها لحاظ شده باشد.
جهت تامین صلبیت فضایی قابها و پایداری اعضا آنها ( در یک سالن صنعتی یا اجرای سوله )، از مهارهایی که بین قابها نصب میشوند استفاده میگردد. مهارهای افقی در صفحه یالهای فوقانی و تحتانی خرپاهای سقف و مهاربندی قائم بین خرپاها و ستونها، نسبت به سایر موارد مهاربندی دارای اهمیت بیشتری است.
هدف اصلی استفاده از مهاربندی عبارت است از:
مهاربندی در تراز یال فوقانی خرپاهای سقف، پایداری را در جهت عمود بر صفحه خرپا تامین مینماید. در سقفهای بدون لاپه و زمانیکه دالهای پیش ساخته بزرگ به یالهای فوقانی خرپاها متصل شدهاند، صلبیت چنان بالاست که به نظر میآید نیاز به نصب هیچ گونه مهاربندی نیست. به هر حال، با در نظر گرفتن نیاز به تامین صلبیت کافی اعضا در مدت زمان قبل از نصب دالها، لازم است، که در تراز یال فوقانی خرپاها در طرفین درزهای انبساطی؛ مهاربندیهایی تعبیه کنیم.
ضریب لاغری بال فوقانی بین نقاط مهار شده در مدت نصب دالها نباید از ۲۰۰ تجاوز نماید. برای اتصال مهارها و بال فوقانی خرپاهای سقف معمولا از پیچ استفاده میگردد.
در تراز یالهای پایین خرپاها در امتداد طول و عرض سالن مهارهایی تعبیه میشود، در مهاربندی که در امتداد عرض سالن و در دو انتهای آن به صورت خرپای باد جهت انتقال بار باد وارد بر دیوارهای دو انتهای سالن به کار میرود، پالهای تحتانی خرپا مجاور به صورت یالهای خرپاهای باد عمل میکنند. به منظور افزایش صلبیت سقف در طرفین درزهای انبساطی هم، مهاربندهایی در جهت عرض تعبیه میشوند.
در صورتی که فاصله درزهای انبساطی زیاد باشد و برای اینکه فاصله مهاربندیهای عرضی از ۵۰ تا ۶۰ متر تجاوز نکند، در میان آنها نیز اقدام به نصب مهار میکنند. ای مهارها ضروری است، چون مهارها اغلب به وسیله پیچهایی که اجازه تغییر مکانهای قابل ملاحظه را میدهند، به خرپاها متصل شدهاند. بناباین آثار آنها در فواصل زاید از بین خواهد رفت. مهاربندی افقی طولی در تراز یال تحتانی خرپاهای سقف اصولا برای سهیم کردن دهانههای مجاور در مقاومت در مقابل بارهای موضعی نظیر جرثقیل به کار میروند.
این موضوع در همه حال و بدون توجه به نوع قاببندی ساختمان (مثلا قابهای صلب تیر ورقی و خرپایی و قابهای مهار شده)، صادق است، مهاربندی سقف به نیروهای جانبی جرثقیل اجازه میدهد که به قابهای کناری نیز برسد. این انتقال بار جانبی باعث کاهش لنگرهای ستون قاب بارگذاری شده خواهد شد. به هر حال باید توجه کرد که در سازههای با قاب صلب، لنگرهای قاب نمیتواند بیش از لنگرهای حاصل از باد کاهش داده شود.
در شکلهای ۴ و ۵، زیر مفاهیم استفاده از مهاربندی سقف برای انتقال بار جانبی جرثقیل در ستونها نشان داده شده است. بر اثر بار باد، تمام قابها و ستونها یکنواخت جابجا میشوند (شکل ۴). در ساختمان جرثقیل دار بدون مهاربند سقف، بارهای جانبی جرثقیل به یک ستون منتقل شده و تغییر مکان ستون منفرد در قاب بارگذاری شده اتفاق میافتد (شکل ۴). اضافه کردن مهاربندی سقف باعث تقسیم بار بین قابهامیشود. به این نحو که ستونهای مجاور قاب بارگذاری شده وادار به حرکت جانبی شده و بارها بین انها تقسیم خواهد شد (شکل ۴).
از تحلیل این مسئله به وسیله کامپیوتر دیده شده است که میاون فرض کرد دو قاب مجاور قاب بارگذاری شده به همان اندازه حرکت میکنند. چون سختی مهاربندی سقف در انتقال بر به قابهای مجاور بسیار مهم است، بهتر است که برای اعضای مهاربندی به جای میلگرد از نبشی یا مقطع T استفاده شود.
انواع مهاربندیهایی در ساختمانهای سوله صنعتی استفاده میشود، میتوان به صورتی که در شکلهای ۵ دیده میشود تقسیمبندی کرد.
N: قطعات قطری کششی و فشاری هستند. این قطعات را باید برای کمانش طراحی نمود.
K: مثل N است، لیکن طول کمانش آنها کمتر است، پس تعداد گرهها بیشتر است.
در این صورت نیروهای افقی را قاب دو طبقه که خودش خمشی است منتقل مینماید. ولی غالبا مهاربندی به صورت ضربدری یا K لازم به صورت جانبی نیز لازم است تا پایداری حفظ شود.
در این سیستم؛ انتقال نیرو به صورت برش دیوار برشی و یا دیوار باربر صورت میگیرد لیکن به این نوع مهاربندی به دلیل اینکه ممکن است در آینده توسط بهره بردار برداشته شود و در ساختمانهایی با جرثقیل به دلیل ارتعاش ساختمان نمیتوان زیاد اعتماد داشت، کاملا پیشنهاد نمیگردد.
در این نوع مهاربندی نیز قطعات مهاربندی تحت کشش یا فشار میباشند.
وقتی که برای مهاربندی از شبکه ضربدری استفاده میکنیم، فرض میشود که بارهای وارده در هر طرف فقط به وسیله اعضای مورب کششی تحمل میشوند، در حالیکه اعضای فشاری باری را تحمل نمیکنند. چنین فرضی وقتی صحیح است که ضریب لاغری اعضای قطری بزرگتر از ۲۰۰ باشد، به این دلیل قطعات مهاربندی ضربدری را قاعدتا به صورت تک نبشی طراحی مینمایند. در موقع کنترل ضریب لاغری قطعات کششی قطری مهاربندیهای ضربدری، که از یک تک نبشی ساخته شدهاند، شعاع ژیراسیون نبشی براساس محور موازی ساق آن گرفته میشود. با شبکهبندی مثلثی، خرپاهای مهاربندی ممکن است در تمام قطریها تنشهای فشاری ظاهر شوند، بنابراین حداکثر ضریب لاغری آنها ۲۰۰ میباشد که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
برای دهانههای بلندتر از۲۴ متر به دلیل بالا بودن ضریب لاغری جانبی یال تحتانی خرپاها، اغلب لازم است که در میانه دهانهها نیز اقدام به نصب مهارهای اضافی نماییم. این عمل، لرزش خرپا را در حین کار جرثقیل از بین میبرد.
مهاربندی قائم بین خرپاها را معمولا در محل تکیهگاههای خرپاها (بین ستونها) و میانه دهانه (یا زیر اعضای عمودی نور گیرها) نصب میکنند. نصب آنها در تمام طول کارگاه در محلهایی که مهارهای افقی جانبی در یال تحتانی خرپا نصب شدهاند انجام میشود.
هدف اصلی از نصب مهارهای قائم تامین پایداری یک عضو فضایی، شامل دو خرپای سقف و مهارهای عرضی در تراز یالهای فوقانی و تحتانی خرپاها میباشد. مهارهای قائم به شکل ضربدری با تک نبشیطراحی میشود، که همیشه با یک عضوافقی ساده، یا به شکل خرپای کوچک با یک شبکه مثلثی، همراه است. برای اتصال مهارهای قائم به خرپاهای سقف معمولا از پیچ استفاده میشود. به دلیل کم بودن تنش قطعات کششی، مقدار کمی خروج از مرکز که در طراحی اینگونه اعضا وجود دارد، توسط آنها تحمل میگردد.
مهارهای قائم را برای تامین پایداری ساختمانها، در جهت طولی و مقاومت در برای نیروهای ترمز طولی و فشار باد در انتهای ساختمان، بین ستونها در سول کارگاه نصب میکنند. در جهت عرضی، قابها در شالوده گیردار بوده و سیستم غیر قابل تغییرشکلی را به وجود میآورند، اما در جهت طولی، تعدادی قالب وجود دارد که در محل اتصال شاه تیرهای جرثقیل مفصلی بوده و سیستم ناپایداری تشکیل میدهند که در غیاب مهاربندی قائم ممکن است منهدم شود (تکیهگاههای ستونها در جهت طولی به عنوان تکیهگاه مفصلی در نظر گرفته شدهاند). بدین دلیل، قطعات مهاربندی بین ستونها (زیر شاه تیر جرثقیلها)، که برای پایداری سازه بسیار مهم است باید با صلبیت کافی و برای جلوگیری از ارتعاش طراحی شوند، این کار را میتوان با محدود کردن ضریب لاغری این قطعات انجام داد.
برای قطعات کششی بین ستونها، ضریب لاغری نباید از ۳۰۰ تجاوز کند. برای اعضای فشاری، این مقدار نباید از ۲۰۰ بیشت شود، قطعات مهاربندیهای ضربدری بینستونها را معمولا از نبشی میسازند. مهاربندیهای سنگین مخصوص، از یک جفت ناودانی که به وسیله چپ و راست یا قید بهم متصل شدهاند، ساخته میشوند.
معمولا در نصب سوله ، اتصال اغلب قسمتهای یک سوله بوسیله پیچ و مهره و درمواردی نیز از طریق جوش انجام میگیرد. بدلیل اینکه تمامی قطعات سوله در کارخانه ساخت ساخته میشوند و بیشتر اتصالات از نوع فلنجی بود معمولا عملیات نصب سوله در چند روز خاتمه مییابد و این امر باعث صرفه جویی فراوان در وقت و هزینه تمام شده میگردد.
گام ۱٫
تمامی ستونها باید قبل از نصب رفترهای سقف و بناکردن قاب ثانویه در ابتدا نصب شوند.
برنامه برای نصب یک دهانه مهاربندی شده را ابتدا داشته باشید. معمولا این اولین دهانه از هر طرف سازه سوله است.
روش turn of nut را معمولا برای بستن پیچهای مهارهای ستون استفاده میکنند.
این مسئولیت نصاب است که مهاربندهای موقت را تا کامل شدن سازه پایدار سازد.
نقشه قاب ها را برای محل مهار جانبی بالها بررسی کنید. مهارهای جانبی بال رابه قطعات رفتر سقف بر روی زمین به یک سمت آن وصل کنید. مهارهای بال را به سمت مخالف در هنگامی که قطعه به صورت قائم در آمد وصل نمایید.
در زیر ۴ روش که ممکن است برای بلند کردن رفتر سقف با زنجیر استفاده شود ارائه شده است.
صرف نظر از روش مورد استفاده، اطمینان حاصل نمایید که تجهیزات برپاسازی اسکلت و قطعات مونتاژ رفتر سقف با توجه به ابعادش در سایت به صورت مناسب و کافی موجود باشد.
گام ۲
گام ۳
اگر تیر رفتر سقف شامل بیشتر از ۲ قطعه باشد، پرلینهای اضافی باید نصب شوند. زمانیکه رفترهای سقف در محل خود هستند بنابراین دو پرلین یا لاپه در بین رفترهای سقف قرار میگیرند.
گام ۴
به مرحله ۵ جهت آشنایی با شاغول کردن و گونیا کردن مراجعه کنید. تا تکمیل نهایی گامهای ۳ و ۴ هیچ مورد دیگری نصب نمیشود.
گام ۵
به محض اینکه تمامی پرلینها و استراتهای لبه بام در دهانه مهاربندی شده نصب شده است، باید شاغول و گونیا کردن دقیق برای اطمینان از تراز و هم محور بودن دهانههای بعدی صورت پذیرد. این کار توسط تنظیم مهارهای قطری و موقت در سقف و پانل دیوار قابل دستیابی است.
ابعاد B باید مشابه با بعد A برای ستون مطابق شکل برای شاغول بودن باشد.
توجه: قبل از اینکه گام ۲ شروع شود، چک و اطمینان حاصل کنید که ستون و بال رفترها در یک پهنا هستند. اگر بالها در یک پهنا نباشند، اجازه دهید که تنظیمات اندازهگیری برای جبران اختلاف بالها قبل از شروع گام ۲ انجام شود.
توجه: عملیات شاغول و گونیا کردن یکی از عملکردهای مهم در مراحل نصب سوله است. زمان کافی برای این مرحله برای اطمینان از اینکه دهانه مهاربندی شده تراز شود، شاغول و گونیا برای جلوگیری از مشکلات در مراحل نصب است. این روش در صورتی که تحت تاثیر باد قرار گیرد توصیه نمیشود.
در تمامی حالات، روش انتقال روشی ترجیحی برای شاغول و گونیا کردن است. برای ساختمانهای با پهنای بیشتر از ۲۴ متر به صورت زیر توصیه میشود:
مراحل:
گام ۶
ادامه مراحل نصب سوله را پیگیری کنید و دیگر قابها و تکیهگاههای انتهای قاب ها را نصب کندی. در هر دهانه مهاربندی شده نشان داده شده در نقشه، مرحله ۴ را قبل از نصب دهانه جدید تکرار کنید. استراتهای لبه بام و پرلینها پیک ممکن است در دهانههای متوسط بین دهانههای مهاربندی شده جهت ایجاد پایداری قاب نصب شود، در هر صورت، کاری را شروع نکنید که بیشتر از یک روز زمان بخواهد تا اطمینان داشته باشد که تمام المانهای فلزی در همان روز قبل از ترک سایت نصب شده باشد.
گام ۷
توجه: زمانیکه نصب سوله به این مرحله نصب رسید، پوشش باید فورا نصب شود. سازه بدون پوشش نباید به مدت طولانی بماند. جهت جلوگیری از آسیب باد به پرلینها و لا/هها در اثر ارتعاش زیاد پوشش باید اجرا گردد.