مرکز دانلود نقشه های سازه و معماری نقشه های سازه های بتنی ،نقشه سازه های فلزی و سوله کلیه نقشه ها کاملا اجرایی هستند و مورد تایید سازمان نظام مهندسی نقشه ها به صورت فایل اتوکد و کاملا قابل ویرایش هستند

محل لوگو

مقاطع ساخت سوله


مقاطع ساخت سوله

اب پورتال سوله یک قاب سفت و سخت با اتصالات مقاوم است. قاب‌های فولادی سازه ای ساخت سوله عموما از مقاطع نورد گرم فولاد استفاده می کنند:

برای این مقاطع، مصالح گرم می شوند و به عنوان یک شمش از طریق غلطک عبور می کنند غلتک های سنگین که به تدریج سطح مقطع را کاهش می دهند و در حالی که همزمان افزایش طول دارند؛ شکل نهایی به طور کلی در یک محدوده استاندارد است دامنه محدوده های مقطع عرضی در شکل ۱ نشان داده شده است.

پروفیل های گرم نورد شده مقاطع ساخت سوله

شکل ۱ – پروفیل های گرم نورد شده مقاطع ساخت سوله

برای دهانه‌های بزرگتر، تیرهای عمیق یا دیگر اعضای سازه‌ای ساخته می‌شوند. از مقاطع نورد گرم و صفحات برای تشکیل اعضای پیچیده هندسی استفاده می‌شود. مقطع نورد گرم می تواند پس از ساخت با استفاده از تجهیزات خم کننده منحنی شکل شود، و یا می تواند تبدیل به پروفایل های جان سوراخ دار با استفاده از انواع رویکردها شوند، بعضی از آنها تیر را به دو قسمت تقسیم می کنند تا این دو قطعه با هم به عنوان یک تیر عمیق جوش شوند، که برای دهانه‌‌های بزرگتر استفاده می‌شود.

مقاطع فولاد سبک تر می تواند با خم شدن ورق نازک به پروفیل های C یا Z به دست آید. به طور معمول این کار با استفاده از یک خط نورد سرد (برای مقاطع استاندارد) و یا با استفاده از یک ماشین پرس یا تاشو (برای مقاطع خاص).

پروفیل‌های ساخت سوله – سقف

پروفایل های سازه‌ای عمومی از ۸۰ تا ۳۵۰ میلی متر عمق، همانگونه که در شکل ۲ نشان داده شده و مخصوصا برای پرلین‌های سقف و ریل های جانبی تکیه‌گاه پوشش روکش مناسب است، برای قاب های سبک وزن و حمایت از دیوارهای داخلی و پارتیشن ها استفاده می کند.

پروفیل‌های ساخت سوله

شکل ۲ – پروفیل‌های ساخت سوله

 

پروفیل‌های پوشش سقف سوله

شکل ۳ – پروفیل‌های پوشش سقف سوله

ورق های نازک پهن را می توان با نورد سرد برای روکش های پروفیل برای سقف ها و دیوارها (مشاهده مشخصات معمول در شکل ۳) و کف‌ها فرم داده است. این روق‌های پوشش سقف سوله به صورت‌های تخت یا صاف (Flat)، پروفیل پهن ذوزنقه‌ای (Wide Trapezoidal)، پروفیل باریک (Narrow)، پروفیل میکرو مثلثی (Micro triangle)، ذوزنقه‌ای (Trapezoidal)، موج‌دار (Corrugated) استفاده می‌شوند.

اعضای فولاد می توانند با استفاده از طیف وسیعی از تکنیک های مختلف از جمله جوشکاری و پیچ و مهره به هم متصل شوند؛ طراحی اتصال بخش مهمی از هر سیستم سازه‌ای است. ترتیبات اتصال می تواند به شدت استاندارد یا منحصر به فرد برای یک فرم پیچیده باشد.

گزینه های متعددی برای تیرهای وجود دارد:

  • مقاطع گرم نورد شده (I-beam)
  • تیر ورق‌ها
  • تیرهای ساخته شده با سوراخ در جان
  • خرپاها

تیرهای I گرم نورد شده

شایع‌ترین نوع سازه تیر و ستون از فولاد گرم نورد شده I استفاده می کند. این مقاطع مطابق با استانداردهای بین المللی و جداول طراحی در دسترس هستند که اجازه انتخاب آسان اندازه مقطع را به تناسب بارگذاری امکان پذیر می‌کنند. متداول‌ترین اندازه مقطع‌ها از فروشندگان به راحتی قابل دسترسی

مقاطع عمیق با بال نسبتا باریک برای ساخت سوله – تیرهای سقف ترجیح داده می شود، که در شکل ۴ نشان داده شده، که آنها در درجه اول مقاومت در برابر خمش دارند. ستون ها، که در درجه اول مقاومت در برابر فشاردارند ، معمولا مقاطع ضخیم تر، با بال‌های پهنتر دارند. نسبت طول دهانه به عمق برای تیرهای سقف معمولا ۳۰ تا ۴۰ برای دهانه‌های تا ۲۰ متر است.

مقطع I شکل برای تیر ساده سوله

شکل ۶ – مقطع I شکل برای تیر ساده سوله

تیر ورق‌ها از تیرها متشکل از دو صفحه بال هستند که به یک صفحه جان به شکل I جوش داده شده‌اند. نوع تیر ورق یک راه حل را در صورت عدم دسترسی به I استاندارد و تیر H پیشنهاد می کند ابعاد تیر ورق برای نیروهای خمشی و برشی طراحی می‌شوند. تیر ورق‌ها در ارتفاع تیر همانطور که در شکل ۵ نشان داده شده می‌توانند دارای اختلاف ارتفاع باشند.

نسبت دهانه به عمق تیر ورق به طور معمول ۲۰ تا ۲۵ برای دهانه تا ۳۰ متر است. یک جایگزین که گاهی اوقات برای دهانه های بزرگ استفاده می شود، برای کاهش ضخامت صفحات جان تیر، استفاده از یک ورق موجدار است (در پلان تیر). نسبت دهانه به عمق تیر ورق موجدار به طور معمول ۳۰ تا ۴۰ برای دهانه تا ۱۰۰ متر است.

انواع تیر ورق در سوله

شکل ۵ – انواع تیر ورق در سوله

تیر ورق‌ها معمولا گرانتر از مقاطع I استاندارد تمام می‌‌شوند.

تیرهای با جان‌ باز

از آنجا که تیرهای بام معمولا بارهای توزیع شده نسبتا سبک یکنواخت را تحمل می‌کنند، مقاطع تیر که دهانه‌های بلند می‌توان ساخت مقاطع با جان باز است. از لحاظ تاریخی اولین تیر این نوع لانه زنبوری، با سوراخ های شش ضلعی بود. در حال حاضر تیرها با حفره های دایره ای معمولا استفاده می‌شود.

در هر دو مورد، تیرها از یک مقطع I ، با برش در طول جان، به پروفیل خاص، جدا کردن دو طرف و سپس جابجایی یک نیم نسبت به دیگری بعد از ایجاد شکل و جوش آنها با هم ساخته شده است. این مورد در شکل ۶ نشان داده شده است. مزیت عمده این نوع تیر کاهش وزن است: حدود ۳۰٪ کمتر از یک تیر با حالت توپر از عمق مشابه و مقاومت خمشی یکسان است.

یک مثال از استفاده از پرتوهای با دهانه های دایره‌ای در شکل ۷ نشان داده شده است. تیرهای با جان بازشو برای بارهای سنگین متمرکز نامناسب است. نسبت دهانه به عمق تیر ۳۰ برای دهانه تا ۵۰ متر است.

تیر با جان باز

شکل ۶ – تیر با جان باز

تیر با جان باز دایره‌ای

شکل ۷ – تیر با جان باز دایره‌ای

  انتشار : ۱ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 957

برچسب های مهم

بزرگترین سایت دانلود نقشه های معماری و سازه ،سازه های بتنی فولادی و سوله

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما